Arhīvs
26. Aprîlis, 2024. Alīna, Sandris, Rūsiņš, Geraldine
Pāru kaujas
rezultâti

Sponsori cildina golfu

Profesionālie golferi pēc "Golf Digest" datiem varbūt arī nav pasaulē vislabāk atalgotie sportisti, taču aptaujas liecina, ka sponsori tieši golfā visveiksmīgāk sasniedz savus izvirzītos mērķus. Spēlētāju pozitīvais tēls, pieejamība un golfa sacensību gaitas prognozējamība nodrošina sponsoru ieguldītajai naudai stabilu atdevi. Situācija Latvijā, protams, nav tāda kā valstīs, kur golfs ir kļuvis par veselu industrijas nozari, taču potenciālajiem naudas devējiem ir iemesls aizdomāties arī par amatieru līmeņa sacensību atbalstīšanu.

"SportsBusiness Journal" veiktajā aptaujā, kurā sponsorus lūdza izvērtēt gūto gandarījumu par pagājušajā gadā ASV notikušo sporta pasākumu sponsorēšanu, golfs bija neapstrīdams līderis. Visaugstāk sponsori novērtēja PGA tūri, kam sekoja dāmu LPGA, un tikai pēc tam sarakstā bija NASCAR autosacīkstes, beisbola, amerikāņu futbola un basketbola sacensības.

Ienesīgākie sportistiem ir komandu sporta veidi, taču golfam ir savas priekšrocības, kas nepaliek nepamanītas arī biznesa pasaulē. Nevienā citā sporta veidā nav iespējama tik ilga karjera, turklāt golfam nedraud negatīva publicitāte. Citiem sporta veidiem paliek dopinga skandāli un spēlētāju uzvedības nonākšana avīžu sleju virsrakstos, kā tas gadījies, piemēram, bokserim Mike Tyson vai basketbola zvaigznei Kobe Briant.

Atšķirībā no citiem sporta veidiem golferi ir staigājoši reklāmas plakāti. Tā kā spēlētājiem nav formas tērpu, paveras iespēja uz apģērba nopirkt reklāmas laukumus. Vispieprasītākā ir vieta uz cepures, kas vienmēr ir redzama gan fotogrāfijās, gan intervijās. Sevi parādījušam PGA profesionālim tas nodrošina ap 250 000 dolāru gadā, bet zvaigznēm summa var būt pat desmitkārtīga. Piemēram LPGA līdere Annika Sorenstam par sava krekla apkakles apdrukāšanu gadā saņem 400 000 dolāru.

Reklāmdevēju interesi palielina arī golferu piedalīšanās Pro/Am turnīros vai spēlēšana īpašo viesu statusā korporatīvos turnīros. Nevienā citā sporta vaidā šādas iespējas nav.

Atšķirībā, piemēram, no hokeja un futbola zvaigznēm, golfa slavenības nekad nenoiet no skatuves. 74 gadus vecais Arnold Palmer joprojām ir otrais finansiāli veiksmīgākais golferis ārpus laukumiem, bet Sam Snead uz mūžības golfa laukiem pārcēlās 89 gadu vecumā, kad viņam joprojām bija spēkā reklāmas līgums ar "Wilson".

Profesionālā līmenī nav jābūt PGA zvaigznei, lai dienā nopelnītu 50 000 dolāru. Dažkārt Arī līdzdalība Pro/Am turnīros dažkārt izrādās izdevīga arī pašiem profesionāļiem. Tā Vijay Singh satikās ar investoru Ted Forstmann un vēlāk noslēdza sadarbības līgumu, kas spēlētājam ik gadu nodrošina summu ar sešām nullēm.

Papildus iespēja pelnīt ir ar dalības maksām. Lai gan tās ir aizliegtas PGA tūrē, citviet tā ir ierasta prakse. Tādu spēlētāju kā Ernie Els uz turnīru būs grūti atvilināt ar summu, kas mazāka par miljonu dolāru, bet Tiger Woods prasa trīs miljonus.

Profesionāļi var pelnīt naudu arī ar līdzdalību laukumu projektēšanā. Lielāko daļu darbu projektēšanā paveic citi, bet spēlētāji savus simtus tūkstošu saņem par padomu došanu un līdzdalību laukuma atklāšanā.

Cits svars ir arī profesionāļa vārdam golfa literatūras un video izdošanā. Par savu grāmatu "How I Play Golf" (Kā es spēlēju golfu) Woods 2003.gadā honorāros saņēma septiņus miljonus dolāru.

Par profesionāla golfera paraugu "Golf Digest" dēvē seškārtējo "Major" turnīru uzvarētāju Nick Faldo. Viņš pārvalda golfa apmācību "Marriott Resorts" sistēmā, noslēdzis reklāmas līgumu ar "Nike Golf", sadarbojas ar IMG laukumu dizainā, ne bez personiskas intereses uztur kontaktus ar "TSB Bank" un "Wingard" vīnu uzņēmumu, piedalās korporatīvos turnīros un sacensībās par dalības maksu, vienojies par "Bally" apģērba reklāmu, noslēdzis līgumu par autobiogrāfijas un padomu literatūras izdošanu, kā arī sadarbojas ar masu medijiem, rakstot savu sleju "The Sunday Times" un sniedz komentārus BBC un NBC televīzijās.

Ja 20 gados PGA tūrē prēmiju summa ir pieaugusi no 17,6 miljoniem līdz 236,7 miljoniem dolāru, un LPGA proporcijas ir līdzīgas, tas liecina, ka sponsori golfu atzīst par tā vērtu, lai ieguldītu savu naudu. PGA tūrei ir arī teicams TV līgums par vienu miljardu dolāru līdz 2006.gadam.

Ieguldījums golfā ir efektīvs, jo golfu skatās tie, kas pieņem lēmumus biznesā, sava uzņēmuma un droši vien arī daudzu citu motivāciju skaidroja "MasterCard International" sponsorēšanas daļas viceprezidents Barry Hyde.

Pēdējās izmaiņas , 23.01.2004.

Komentāri[]
 
Dienas foto



Golfs.lv jautā

Pēc "Jūrmala Golf Club & Hotel" nākamais laukums Latvijā taps

Piecu gadu laikā
5-10 gados
Ne tik pārskatāmā nākotnē